Skrzydełko, czy nóżka?
Pamiętacie francuski film komediowy z 1976 z udziałem Louisa de Funès zatytułowany “Skrzydełko, czy nóżka”? Charles Duchemin to mistrz kuchni francuskiej, który redaguje przewodnik po najlepszych lokalach gastronomicznych nad Sekwaną. Podczas jednej z podróży po Francji, Duchemin traci… zmysł smaku! Dlaczego wspominam o tym filmie?
Chcąc nie chcąc, temat pandemii jest wciąż obecny nie tylko w naszym kraju, ale również na świecie. Jednym z widocznych objawów i to bardzo częstym, podczas przechodzenia Covida, była utrata węchu i smaku. Jedni tracili zmysły na kilka dni, inni – no właśnie – wciąż borykają się z ich odzyskaniem, nawet jeśli od choroby minęły już nie tylko tygodnie, ale i miesiące.
Pada zatem pytanie – jak Covid (i pozostałe odmiany wirusa), wpłynęły na pracę szefów kuchni, pracowników i właścicieli restauracji pod kątem bycia w pełni odciętym od weryfikacji smaku, czy zapachu potraw. Zastanawia mnie coś jeszcze – ilu pracowników gastronomii, których obowiązkiem było dbanie o jakość serwowanych dań – nie przyznało się do utraty zmysłów, a co więcej – nadal nie mówią o niemożności pełnej oceny tego, co jest podawane w lokalu. Kolejne pytanie, które się nasuwa, to świadomość właścicieli lokali, że pod ich skrzydłami może być ktoś, kto nie odzyskał pełnej kontroli nad smakiem i węchem. Ciekawi mnie, czy biorą to pod uwagę i weryfikują samodzielnie raz na jakiś czas to, co jest podawane gościom, czy dostarczane do domów i biur.
Pandemia, choć jest obecnie na dalszym planie, będzie jeszcze sporo czasu wpływała nie tylko na funkcjonowanie każdego z nas – zarówno gości, jak i pracowników restauracji, ale jednocześnie wywrze istotny wpływ na utrzymanie jakości i wymusi wręcz dbanie o nią, jak nigdy dotąd. Drodzy restauratorzy – jeśli sami doświadczyliście tego, co w filmie Charles Duchemin, doskonale wiecie, że warto zadbać o kontrolę smaku dań wykorzystując do tego załogę, dlatego zwracam się do Was z prośbą – spróbujcie dziś Waszych dań i oceńcie, czy wciąż spełniają Wasze, a przede wszystkim waszych gości, oczekiwania.