
Zła opinia w Internecie – co teraz?
Jak zatem powinien się zachować restaurator, gdy przeczyta krytyczną opinię o swoim lokalu? Jest kilka stałych kroków, których należy się trzymać – są one zawsze powiązane w pełni z szacunkiem do gości, którzy je zostawili. Choć czasem ma się wrażenie, że opiniodawca chce coś wymusić (np. darmowy posiłek), prawda jest taka, że to nie Stany Zjednoczone i daleko nam do tego, by w lokalu regularnie pojawiali się oszuści, którzy znaleźli sobie taki właśnie sposób na życie.
A więc – najświętszą zasadą po przeczytaniu każdej krytycznej opinii jest konieczność uspokojenia się. Zdarza się, że czyta się je dość późno, kiedy jest się zmęczonym, a wtedy łatwiej o nerwy i niepotrzebną polemikę. Dlatego właśnie kolejny krok, to założenie, że gość miał rację (wiem, najtrudniejszy!). Mimo to nie macie nigdy pełnej kontroli ani nad kuchnią, ani nad waszą załogą, więc tą furtkę musicie zostawić otwartą. Kolejne działanie, to konfrontacja ze wszystkimi, którzy w danym dniu byli na zmianie i pytanie: czy to się mogło faktycznie zdarzyć? Wyczujecie po odpowiedziach, gdy okaże się, że gdzieś jednak była otwarta przestrzeń na zaniedbanie. Ważne jest, by szykując odpowiedź (która musi się pojawić, bo ignorancja opinii jest fatalna w skutkach), trzymać się faktów – jeśli ktoś zarzuca Wam np. używanie niskiej jakości produktów, podczas, gdy Wy sprowadzacie je bezpośrednio z Włoch i wiecie, że trzymają poziom, warto wyjaśnić ze szczegółami, co było składnikami potrawy, która nie zadowoliła gościa. Podobnie jest, jeśli ktoś zarzuca Wam produkty, których w karcie nie macie – to zdecydowanie warto sprecyzować.
Nie, nigdy nie usuwajcie opinii i nie blokujcie użytkownika – świadczy to o waszej niedojrzałości w prowadzeniu biznesu, nawet jeśli podejrzewacie konkurencję, czy byłego pracownika. Jeśli faktycznie tak jest, jego zła opinia zginie w gąszczu pochwał i podziękowań ze strony zadowolonych gości.
Mam nadzieję, że ten sposób reakcji na opinie spowoduje, że z każdym dniem niezadowolonych gości będzie coraz mniej, a jakość w waszym lokalu po prostu się podniesie. Powodzenia.
Fot. Freepik