Badania na temat opiniowania i hejtowania w sieci – co warto wiedzieć?
Całkiem niedawno pojawił się ciekawy artykuł opublikowany przez portal Wirtualne Media dotyczący opiniowania i hejtowania w sieci. To nie tylko ciekawy socjologicznie materiał, ale również informacja, którą każdy restaurator powinien prześledzić, by zrozumieć, z czym ma do czynienia w dzisiejszych czasach opierając sporą część komunikacji ze swoimi gośćmi o Internet.
Przed Wami kilka ciekawostek związanych z badaniami Uniwersytetu SWPS oraz ARC Rynek i Opinia, na które warto zwrócić uwagę:
- Okazuje się, że prawie połowa badanych zostawia w sieci krytyczną opinię.
- Częściej robią to panowie, niż panie.
- Co ciekawsze – jedynie 1 proc. badanych przyznaje, że swoją krytyką chce sprawić komuś przykrość, a tylko 4 proc. osób przyznaje, że krytykując coś odreagowują, a więc można założyć, że zła opinia w sieci w dużym stopniu ma odzwierciedlać faktyczne niezadowolenie, niż chęć uprzykrzenia komuś (np. restauratorowi) życia.
- Osoby powyżej 45 roku życia czterokrotnie rzadziej krytykują dla rozrywki, a Ci z wyższym wykształceniem robią to nawet dziesięciokrotnie rzadziej.
Okazuje się też, że badani nie traktują złej opinii, jako hejtu – rozdzielają chęć wyrażenia swojego niezadowolenia i chęć zrobienia komuś opinią krzywdy, jako zupełnie dwie różne rzeczy.
Oprócz przedstawionych tutaj badań, dobrze jest, gdy restaurator ma świadomość, że i tu, w kwestii opiniowania jego rynku, obowiązuje zasada Pareto, czyli 80 na 20.
Co to oznacza? Że prawie czterokrotnie chętniej pozostawimy w sieci opinię, gdy jesteśmy niezadowoleni (stąd to 80%), niż gdy wszystko było w porządku (tylko 20%). Dlatego częściej widzimy komentarze, które pokazują, że nasza wizyta w restauracji nie przebiegła według naszej myśli, a opinie że wszystko było w porządku są tak trudne do uzyskania.
Nie mniej jednak warto o nie zabiegać, a te złe traktować, jako szkołę, która pozwoli wyeliminować wszystkie wskazane przez gościa błędy w możliwie najbliższej przyszłości.
Link do materiału oraz do komentarza przygotowanego przeze mnie znajdziecie poniżej:
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-to-jest-hejt-kto-obraza-innych-raport
Link do audycji na YouTube: