Jak przygotować restaurację do okresu letniego i wakacji?
Wielu restauratorów często mówi, że okres letni i wakacje, to dla nich najgorszy czas, w który zauważają ogromny spadek zainteresowania lokalem. Oczywiście nie dotyczy się to tych, którzy akurat na ten czas czekają – funkcjonując w kurortach, czy miejscach, do których wybieramy się właśnie w tym okresie. Jest kilka powodów, które się do tego przyczyniają i o ile na część z nich restauratorzy nie mają wpływu, o tyle jest kilka rzeczy, które można zrobić, by goście chętniej wpadali do restauracji właśnie gdy na zewnątrz świeci słońce i jest przyjemnie.
Ogródek.
Warto odpowiednio wcześniej postarać się na zgodę na jego otworzenie lub w przypadku, gdy tak się nie da, spróbować dogadać się z innym lokalem, który w sąsiedztwie ma taką możliwość. Okazuje się, że symbioza, a nie wyłącznie działanie w formie konkurencji, daje większe przychody każdemu z lokali. Goście oczekują możliwości łapania oddechu połączonego z możliwością przebywania na świeżym powietrzu. Ci, którzy nie mają opcji odpoczynku na balkonie, czy u znajomych w ogrodzie, chętnie skorzystają z możliwości zjedzenia obiadu na zewnątrz.
Letnie menu.
Gorące dni sprzyjają ochocie na inne posiłki – niekoniecznie chce się jeść golonkę, ale też nie tylko sałatki. Lato to czas wykorzystania świeżych warzyw i owoców, uzupełnione o dobrej jakości mięsa i ryby. Goście oczekują innego menu, przygotowanego specjalnie na ten okres – wtedy z przyjemnością wybierają się do restauracji. Standardowa oferta sprawia, że uznają, że wolą zrobić obiad samodzielnie. Warto uzupełnić menu o dania nie tylko w pełni sezonowe, ale również zaproponować coś oparte o aktualne trendy.
Napoje.
Latem goście chcą więcej propozycji zimnych napojów – przestają się one opierać wyłącznie na tych najbardziej znanych słodkich standardach. Coraz chętniej zamawiają smakowe lemoniady, przygotowywane na miejscu, z dodatkiem świeżych ziół. Podobnie jest z kawami i herbatami na zimno, a także shakeami dla najmłodszych (często z dodatkiem dobrej jakości lodów). Kreatywność w tym zakresie przekłada się na zainteresowanie gości.
Promocje tygodniowe.
O gości warto również w tym okresie zawalczyć cenami. Po pierwsze przygotować listę promocji obowiązujących danego dnia (np. w poniedziałek makaron ze szparagami w specjalnej cenie), zadbać o autorską i korzystną cenowo ofertę w porze obiadowej, a na wieczór stworzyć propozycję opartą o alkohole odpowiadające zarówno kobietom, jak i mężczyznom (wina, piwa, koktajle).
Dzieci.
Kiedy rodzic ma miejsce, w którym jego dziecko spędzi czas w trakcie wizyty w restauracji – specjalny kącik, zabawki, wygodny dywan, kawałek trawy z atrakcjami – z przyjemnością się do niej wybierze. Daje to szansę odpoczynku całej rodzinie, a według badań, to właśnie rodziny z dziećmi okazują się wydawać sporo pieniędzy w restauracjach!
Uśmiechnięta obsługa.
Lato to czas kojarzący się nam wszystkim z relaksem – nie chcemy oglądać zmęczonych, ciężko ubranych kelnerów, czy kelnerek, które wyglądają, jakby pracowały za karę. Warto zatem zadbać o zmotywowanie załogi oraz ich luźniejsze stroje. To sprawi, że letnia atmosfera udzieli się również gościom.
Miła niespodzianka.
Na koniec wizyty warto przygotować specjalny upominek – niech to będzie domowe ciasto, które otrzyma każdy zamawiający obiad w lokalu lub coś słodkiego dla dzieci. To nie jest tak duży koszt, jeśli potrafimy przeliczyć, że zadowolony gość zapamięta, jak go potraktowano w tym miejscu i z przyjemnością tu wróci na nowe sezonowe danie zaproponowane przez szefa kuchni w kolejnym tygodniu.
Do dzieła restauratorzy!
Goście czekają na Wasze propozycje!